RSS

Milano, inceputul sfarsitului

19 Apr

Timp de un deceniu, poate si mai mult, bucurestenii reali (nu minoritatea care sta cu nasu-n carti) au avut un centru cultural incontestabil, chiar daca putin recunoscut: Istanbulul. Cand spun “cultural” ma refer, binenteles, la cultura de consum, iar cand spun “centru”, nu gresesc, pentru ca Istanbulul exact asta a fost, un factor de putere care a modelat mult timp gusturile estetice ale romanilor. Blugi turcesti. Aur turcesc. Genti turcesti. Geci, pantofi, farduri, accesorii. Turcia, prin Istanbul (poarta ei europeana) a imbracat si impodobit o intreaga generatie, o generatie care nu avea legaturi traditionale cu Occidentul si nici vreo traditie proprie, asa ca a copiat una care era la indemna. Daca acest lucru a fost bun sau rau, nu e treaba mea sa judec acum, si dealtfel nici n-as putea, pentru ca efectele unei influente culturale se arata in zeci de ani. Dar a venit secolul 21, iar dorul de duca al romanilor s-a schimbat iar. An dupa an, tot mai multi au descoperit ca hainele lor turcesti sau chinezesti, de care erau atat de mandri in tara, produc o impresie deplorabila “afara”. Cu instinctul sigur al celor adaptabili, concetatenii nostri au luat cu asalt paradisul vestic, fiecare cum a putut: cei prosperi au iesit din marile magazine cu pachete si sacose, cei dibaci au intrat imbracati in zdrentele lor si-au iesit imbracati in haine de firma, cei mai necajiti au adunat din gunoaie tot ce se putea aduna si au deschis in tara celebrele “buticuri second-hand”. Treptat, apele s-au asezat, Vestul imaginarului romanesc s-a concentrat in Italia, iar “Italia vestimentara” s-a concentrat in Milano. Suntem inca in aceasta perioada, in care fiecare persoana, barbat sau femeie, simte nevoia “sa se imbrace la Milano” macar o data pe an, daca nu de altceva, atunci pentru pastrarea pozitiei sociale: cum sa stie lumea cine esti, daca nu te vede nimeni ratacind pe Via Montenapoleone, ingropat sub un morman de pachete?! Dar epoca milaneza se apropie de sfarsit. Era inevitabil, dar sosirea crizei a grabit fenomenul, care si asa a durat excesiv de mult. Tot mai mult, romanul cumparator prefera sa ramana in tara, iar “avangarda inteligenta” se muta cu arme si bagaje in comertul virtual: la ce bun sa iroseasca timp, nervi, benzina si tichete de parcare pentru a se imbraca bine, cand poate face asta mult mai eficient, din cateva click-uri? Exista, desigur, si placerea necuantificabila a probatului si a vanatorii de chilipiruri, dar aceasta placere e impinsa tot mai mult in planul doi de o alta, care castiga teren si in Romania, asa cum a castigat in toata lumea: reducerile! Indiferent de motivele pentru care unui site ii este mai usor sa ofere reduceri decat unui mall, pe termen mediu se anunta o batalie crancena intre retaileri, iar castigatori nu pot fi decat cumparatorii. Iar cei care stiu sa-si pretuiasca timpul si banii, cu atat mai mult: ei vor fi cei care au prins trenul la timp. Iar trenul virtual este, dupa cum se vede, cel mai rapid dintre “trenurile” intre care ne ducem astazi vietile.

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on April 19, 2013 in Comunicate

 

Tags: , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: